La Boina Roja

Linux, the struggles are real!

Waarom ik zo weinig mogelijk apps download op mijn devices.

Leave a comment

Ik ben iemand die zo weinig mogelijk extra apps op haar devices download. Ik gebruik liever native solutions (= software van de device zelf, bijv. Apple Reminder gebruiken ipv Wunderlist te downloaden). En als ik iets voor een bedrijf/instelling moet doen, dan ik zoveel mogelijk “in browser” in plaats van bijvoorbeeld de Randstad app te downloaden.

Dit doe ik om diverse redenen:

1) Ik bespaar ruimte op mijn devices.

2) Ik kan zo langer met mijn devices doen (ik ken mensen die een nieuwe telefoon kopen omdat dat 1 app bijvoorbeeld de huidige versie van Android/of iOS niet ondersteund).

3) Mijn devices blijven sneller, want ik heb weinig apps open.

4) Het is veiliger, hoe minder extra gedownloade apps op je devices “hoe minder deuren er open zijn, hoe kleiner de kans op een security breach” .

5) Privacy, via apps kunnen bedrijven veel informatie over mij verzamelen. Als ik zoveel mogelijk “in browser” doe, dan kunnen zulke bedrijven (AH, Randstad, Simyo) minder informatie over mij verzamelen.

6) Geen advertenties, door een addblocker te installeren, kan ik zonder advertenties “in browser” sites bezoeken. Ik bekijk bijvoorbeeld youtube altijd “in browser” met een addblocker. Ik ga niet een youtube app downloaden en dan betalen om de content zonder advertenties te mogen bekijken.

7) Minder inloggegevens, bij elke app die je download moet je inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Waarom zou ik de vertrektijden van mijn trein via de NS app moeten bekijken, waar ik ook nog moet inloggen en ook nog getrakteerd wordt op advertenties. Als ik ook “in browser” zonder in te loggen en zonder extra advertenties (addblocker!) op http://www.ns.nl ook de vertrektijden kan zien?

8) En door mezelf te dwingen om native apps te gebruiken loop ik niet de in val dat ik een abbonement (waarvoor ik moet betalen) moet gaan nemen voor het gebruiken van een app. Aardig wat “non native apps” beginnen gratis, en zodra de userbase groot genoeg moet je of een abonnement nemen of “in app purchases” doen.

9) En als laatste, telefoons worden steeds groter, dus het wordt steeds makkelijker om alles in browser te doen.

Om je een indicatie te dit zijn de extra apps die ik op mijn iPad Air 4 gedwonlaod heb (GoodNotes, Procreate en AdGuard). Ja je ziet het goed, ik heb maar 3 extra apps gedownload op mijn iPad.

Voor de rest gebruik ik alleen “native solutions” op mijn iPad, dus alleen de apps van Apple zelf. En als ik dingen moet doen voor andere bedrijven dat gaat of per mail, of “in browser”. Zo ziet Safari (=browser van Apple met de addblocker AdGuard) eruit bij mij uit:

Zoals je ziet heb ik wel 12 favorieten in mijn Safari browser die apps hadden kunnen zijn….. Gelukkig kan ik (nog?) gebruik van deze diensten “in browser”. Alleen voor hoe lang nog? Ik denk dat hier een mooie taak ligt voor de “politiek”. En die wil ik dan bij deze om de volgende zes dingen vragen:

1) ls het in een app kan dan moet het ook “in browser” kunnen (ik kijk naar jou Peaks!).

2) Dat handelingen zowel in de app als “in browser” kunnen moeten duidelijk gecommuniceerd worden. Bijvoorbeeld bij de NS als er iets wordt omgeroepen krijg je alleen te horen dat je de app kunt downloaden, ik wil ook dat de ns duidelijk verwijst naar de site.

3) Inloggen op websites op devices moet makkelijker gemaakt worden, als voorbeeld neem ik Simyo. Als ik op mijn laptop naar http://www.simyo.nl ga, krijg ik meteen de optie tot inloggen te zien:

Ga ik via mijn iPad naar http://www.simyo.nl dan MOET ik een extra handeling verrichten om in te kunnen loggen kijk maar:

Dit is natuurlijk “by design” om mij te dwingen om de app te downloaden. En zowat alle bedrijven doen dit.

4) Als je op je device naar een site gaat dan moet “het kruisje” voor de advertentie van de app van het betreffende bedrijf groter en duidelijker worden. Nu is “het kruisje” praktisch onzichtbaar ook “by design” uiteraaard. Hieronder zie je wat ik bedoel met het kruisje.

6) Werkgevers (= dus ook uitzenburo’s) moeten verplicht worden om voor medewerkes alle handelingen “in browser” mogelijk te maken en dit OOK duidelijk te communiceren naar de betreffende medewerker. En als ik gedwongen wordt tot het gebruiken van een app dan moet de werkgever mij een device geven en ze mogen mij niet dwingen om op de werkgevers telefoon een prive app te downloaden zoals bijvoorbeeld mijn bankieren app.

Het laatste punt is DE reden voor deze post, Randstad dwingt mij op mijn EIGEN telefoon hun app te downloaden en daarnaast moet ik ook mijn bank app downloaden van Randstad. Zodat de app van Randstad verbinding kan maken met mijn bank app (lekker man, die toekomstige security breach, ik kijk er nu al naar uit!). Op het Randstad gebeuren ga ik dieper in op een andere post.

Leave a comment